Het leukste beroep
Een regenachtige schooldag in 2024…
“Oei, ik zie op het weerbericht dat er regen is voorspeld; snel aan mijn ouders vragen of ze me naar school brengen. Met de auto natuurlijk!”
En zo kan het gebeuren dat er filevorming ontstaat op het bruggetje bij het Northgo College van alle papa’s en mama’s die hun kind naar school brengen, omdat er een beetje regen is voorspeld. Ze worden keurig afgezet voor de deur, want er is nog nét geen Kiss & Ride voor het bruggetje gecreëerd. Ik verbaas me met regelmaat over deze gang van zaken.
Ik: ‘Kunnen jullie geen regenpak aantrekken en gewoon op de fiets komen, zoals wij dat vroeger deden?’
Zij: ‘Dan zien we er toch niet uit meneer, dat gaan we echt niet doen!’
En zo zitten de meeste leerlingen om half negen met een droog pak in de klas. Hun telefoons liggen in de kluis of onder in hun tas. Door het huidige telefoonbeleid bij ons op school behoort afleiding door het getril van die dingen enigszins tot het verleden. Volgens de leerlingen is die telefoon toch wel het grootste verschil tussen docenten en jongeren: een echt generatiekloofje.
Zij: ‘Heeft u TikTok meneer, heeft u Insta of Snapchat?’
Ik: ‘Facebook heb ik wel!’
Zij: ‘Ja, dat is alleen maar voor oudjes, dat gebruiken wij allang niet meer!’
Sociale media hebben voor jonge mensen positieve en negatieve kanten. Ik vind het heel positief dat leerlingen door de socials worden geconfronteerd met andere wereldburgers. Het zou onze leerlingen toleranter kunnen maken voor alles wat- en voor iedereen die anders is, voor andere culturen. Maar helaas gebeurt soms het tegendeel en treedt er verharding op; andersdenkenden hebben het ook bij ons op school best moeilijk. En dan komt weer de schone taak van de docent om de hoek kijken. In gesprek gaan met leerlingen maakt onderdeel uit van de opvoedkundige taak van het onderwijs: socialiseren en werken aan persoonsvorming zijn van groot belang bij de dagelijkse gang van zaken op school.
Inmiddels werk ik al zo lang in het onderwijs, dat ik niet alleen een generatiekloof bemerk met leerlingen, maar ook onder het personeel. Dan zit ik in de personeelskamer koffie te drinken en komt er een collega langs.
‘Hé Har, ik zag je zaterdag nog met zo’n bejaardenclubje door de duinen wandelen!’
Of er zit een jonge collega tussen mij en een oudere vrouwelijke collega in, die dan zegt: ‘Het is net alsof ik tussen mama en papa in zit.’
Ik kan er hartelijk om lachen en omarm juist die jonge collega’s. Ze zijn superbelangrijk voor ons vak. Geeft die jongere generatie dan anders of beter les? Zijn ze actiever of beter te bereiken voor leerlingen omdat ze jonger zijn? Staan ze dichter bij de jeugd? Ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat het allemaal fijne collega’s en prachtleerlingen zijn en dat ons vak het leukste beroep is. Dat was toen ik in 1987 begon met lesgeven al zo, en dat is het nu nog steeds!
Harry
Mulder
Woont in Leiden | Beroep: docent Aardrijkskunde op het Northgo College | Hobby’s: Voetbal (Ajax) | Favoriet vakantieland: ‘: teveel om op te noemen!’
FOTOGRAFIE Monica Stuurop