HOE IS HET
NU MET…
Noordwijk(erhout)se iconen uit het verleden zorgen voor herinneringen die velen zijn bijgebleven. Sindsdien zijn er jaren overheen gegaan en zijn ze doorgegaan met hun leven. Hoe is nu met hen?
Tekst: Frans van Egmond | Fotografie: Sandra Aartman
Hoe is het met
‘Mijn kleinzoon Roy heeft dezelfde tic als ik. Hij racet al op Zandvoort in een eigenhandig geprepareerde Alfa Romeo’
Roy Karsten
De techniek zat er al jong in bij Roy Karsten en het is dus niet verwonderlijk dat hij koos voor een opleiding als boordwerktuigkundige. Van een langjarige carrière kwam het echter niet. ‘Vliegen vond ik helemaal niets, het waren in die tijd nog allemaal propellertoestellen en vaak zat je vier dagen op locatie om weer te kunnen vertrekken.’ De consequentie was ook dat hij niet aan auto’s kon sleutelen en daar lag toch zijn hart.
Binnen de Karsten-familie was de goedkeuring van vader essentieel en toen Adriaan van Schooten in 1968 besloot met zijn garage aan de Pickéstraat te stoppen, kwam er een kans die je niet zomaar kon laten voorbijgaan. Het gesprek tussen vader en zoon zal er ongeveer zo hebben uitgezien. Roy: ‘Pa, ik kan een garage kopen, maar dat kost geld en dat heb ik niet.’ Vader Wim: ‘Ik wil je best helpen, maar alleen op voorwaarde dat je de benodigde diploma’s haalt.’ Roy ging er vol voor. Garage Karsten startte met Alfa Romeo als merk en een enkele BMW. Toen de zaak naar wens liep en hij zich personeel kon veroorloven, kon Roy ook zijn hobbyauto’s servicen: Maserati, Ferrari, Lamborghini en Aston Martin. Merken waarvoor er in Noordwijk ook best een goede doelgroep was.
Rond de eeuwwisseling was de business dermate uitgebreid dat Roy tegen grenzen op liep. Het was een geschenk uit de hemel dat de gemeente in 2000 het Dompad achter de garage aanwees als bouwlocatie. ‘Als compensatie kon ik tegen een schappelijke prijs een lap grond op het nieuwe industrieterrein ’s-Gravendijck kopen. Ik wilde absoluut doorgaan met een garage én een ruimte hebben voor mijn collectie oldtimers. De plannen had ik al helemaal uitgetekend, maar wat ik voor ogen had, kon ik niet betalen. Een maand later wilde een projectontwikkelaar zo veel voor de gebouwen geven dat ik de nieuwbouw kon financieren.’
En nu gaat er achter een simpele gevel een verrassing schuil: Garagebedrijf Roy Karsten met complete werkplaatsen en een showroom voor de collectie Alfa’s, een enkele Ferrari en Mini Cooper en verscheidene Maserati’s. Verkopen doet Roy ze niet, hij wil ze hooguit ruilen tegen exemplaren die ook weer de moeite waard zijn om op te knappen. ‘Mijn kleinzoon Roy heeft dezelfde tic als ik. Hij racet al op Zandvoort in een eigenhandig geprepareerde Alfa Romeo,’ aldus een tevreden 83-jarige.